Aktualne

Opera sacra Teatru STU na Światowe Dni Młodzieży

Opera sacra Teatru STU na Światowe Dni Młodzieży W Kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie 26 lipca odbędzie się premiera opery „Joanna D’Arc”

Opera sacra Teatru STU na Światowe Dni Młodzieży

W Kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie 26 lipca odbędzie się premiera opery „Joanna D’Arc” przygotowanej przez Krakowski Teatr Scena STU. Spektakl reżyseruje amerykańska kompozytorka Noa Ain, która jest jednocześnie autorką muzyki oraz libretta. Wydarzenie znalazło się w programie Nocy Cracovia Sacra i jest specjalną propozycją dla uczestników Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.

„Joanna D’Arc” to wyjątkowy w repertuarze Teatru STU spektakl, nawiązujący do muzycznych tradycji krakowskiej sceny. Historia francuskiej bohaterki i świętej Kościoła, zaprezentowana zostanie w wyjątkowej formie muzycznego monologu – opery na jeden głos. W opowieści Joanny mieszają się plany czasowe – to, co teraźniejsze i to, co przyszłe. W relację o rozmowie z Aniołami, zwiastującymi Joannie jej powołanie, wplecione są wizje przyszłych wydarzeń – jej walki i męczeńskiej śmierci. Całość stanowi oryginalną osobistą perspektywę spojrzenia na postać Joanny D’Arc – z wydobyciem na plan pierwszy emocji, intensywnych przeżyć samej bohaterki i narratorki – wzbogaconych o wyjątkowy walor muzyczny.

Autorką libretta, kompozytorką i reżyserką spektaklu jest Noa Ain, która przed laty współpracowała już z Teatrem STU. W 1980 roku napisała scenariusz, muzykę i wyreżyserowała widowisko „Czas na uwięzi”. Opera „Joanna D’Arc” jej autorstwa miała swą premierę w czerwcu 2000 roku w Angel Orensanz Foundation w Nowym Jorku. Jako Joanna wystąpiła wtedy amerykańska śpiewaczka Trudy Ellen Craney. Wśród innych utworów autorstwa Noy Ain znajdują się: zbiór pieśni „Krzesło doskonałe”, „Pieśń Turkawki”, opera „Głosy Aniołów” (1996), „Wyrzutek” (1990), „Trio” (1984).

W krakowskim przedstawieniu w roli Joanny D’Arc wystąpi znakomita sopranistka Marzena Lubaszka. Artystka nagrała kilkanaście płyt CD, m.in. solowe motety w stylu neapolitańskim w ramach cyklu 1000 lat muzyki we Wrocławiu z zespołem Concerto Palatino, dzieła Heinricha Schutza dla holenderskiej wytwórni Brillant Classics z włoskim zespołem Cappella Augustana i klawesynistą Matteo Messori’m oraz Messa Pastorale Franza Xaviera Richtera z Wrocławską Orkiestrą Barokową. Występuje także z grającą na historycznych instrumentach Capellą Cracoviensis i Janem Tomaszem Adamusem.

W przygotowywanej w STU inscenizacji, śpiewowi na żywo towarzyszyć będzie (nagrana i odtwarzana) muzyka instrumentalna w systemie Sensurround (dźwięku „otaczającego”).

Noa Ain
Joanna d’Arc

Opera sacra na sopran koloraturowy i dźwięk otaczający
Wykonawca – Marzena Lubaszka
Muzyka, libretto, reżyseria – Noa Ain
Inscenizacja – Krzysztof Jasiński
Film/projekcja – Julia Ain-Krupa
Zdjęcia – Tomasz Woźniczka
Montaż – Marek Gajczak
Dźwięk – Piotr Fede

W filmie wystąpiły Tallulah Bradshaw i Marina Mulji
Spektakl prezentowany w ramach festiwalu Cracovia Sacra oraz Światowych Dni Młodzieży.
Premiera 26 lipca 2016 w kościele św. św. Piotra i Pawła w Krakowie

Spektakl w STU 6 listopada 2016
Joanna d’Arc jest jedną z najbardziej charyzmatycznych postaci w historii Europy i Kościoła. Stała się ikoną europejskiej kultury, bohaterką licznych obrazów, tekstów literackich, dzieł muzycznych, a współcześnie także komiksów czy gier komputerowych. Jej biografia wciąż intryguje, zmusza do stawiania nieoczywistych pytań. Artyści w rozmaity sposób starają się zbliżyć do fenomenu osobowości Joanny , za każdym razem inaczej ją oświetlając.
Noa Ain, amerykańska kompozytorka i reżyserka, nie szuka w Joannie tego, co kontrowersyjne, co mogło stanowić o jej odmienności. Nie podąża za interpretacjami teologicznymi czy psychologicznymi. Mówiąc o współczesności Joanny d’Arc, przywołuje Malalę Yousafai (Pakistankę, walczącą o prawa muzułmańskich kobiet) czy Jo Cox (brytyjską parlamentarzystkę, działaczkę społeczną, zastrzeloną w czerwcu 2016 ). Odwaga w podjęciu zadania ponad siły, obrona wyznawanych wartości nawet za najwyższą cenę – to według Ain aktualny wymiar Joanny d’Arc. Joanna d’Arc to spektakl kobiety – o kobiecie pochodzącej z innego świata, z innej epoki, a jednak bliskiej. Kobiety, a z naszej perspektywy szesnastoletniej dziewczynki, która dokonać musiała najtrudniejszego wyboru.
Na scenie zobaczymy znakomitą sopranistkę Marzenę Lubaszkę. Artystka nie odgrywa roli Joanny, raczej mierzy się z tą postacią, przygląda się jej, próbuje włożyć na siebie kostium legendy, sprawdza, na ile mogłaby się w nim odnaleźć współczesna młoda kobieta. Śpiewowi towarzyszy muzyka w systemie „dźwięku otaczającego/sourraund” oraz projekcja filmowa, stanowiąca poetycki, impresyjny zapis obrazów oddających emocje, stany, odczucia bohaterki. Jakie mogły być one kiedyś i jakie mogłyby być dzisiaj. Obraz i dźwięk, projekcja i żywy plan budują sieć powiązań, które nawzajem się uzupełniają i oświetlają, ukazując postać Joanny d’Arc w zupełnie nowej odsłonie.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy