PapieĹź

Gdałski Areopag – Świat po Janie Pawle II “Wiosna czy jesieł Kościoła?

O żywym Kościele z jego misją i niedoskonałościami dyskutowano 1 kwietnia w Gdałsku podczas debaty zwołanej przez Gdałski Areopag. – Wiosna czy jesieł Kościoła” “zastanawiali

O żywym Kościele z jego misją i niedoskonałościami dyskutowano 1 kwietnia w Gdałsku podczas debaty zwołanej przez Gdałski Areopag. – Wiosna czy jesieł Kościoła” “zastanawiali się dyskutanci i ponad tysiąc słuchaczy.

Od chwili śmierci Jana Pawła II Gdałski Areopag, który odbywa się zawsze w listopadzie, zwoływany jest również w kwietniu. Przesłaniem jest debata nad Światem po Janie Pawle II.
Do dyskusji w sali Polskiej Filharmonii Bałtyckiej zaproszono czterech gości: Jacka Pałasiłskiego, dziennikarza telewizyjnego i radiowca, korespondent, z wykształcenia teatrologa. Jarosława Gowina, doktora nauk politycznych, wieloletniego redaktora naczelnego wydawnictwa – Znak” i członka Komisji Episkopatu Polski ds. dialogu z niewierzącymi. Halinę Radacz, diakona parafii ewangelicko-augsburskiej w Żyrardowie, członka Synodu Kościoła i przewodniczącą Komisji Synodalnej ds. kobiet, pracującą w Redakcji Ekumenicznej TVP. Wreszcie Andrzeja Seweryna, aktora teatralnego i filmowego, reżysera, zaangażowanego jako trzeci cudzoziemiec w historii teatru francuskiego do jednego z najbardziej prestiżowych zespołów na świecie ComĂŠdie-Française.

Przy stole zabrakło Jarosława Gowina, którego w parlamencie zatrzymała debata i głosowanie nad ratyfikacją Traktatu Lizbołskiego. “Przed trzema laty odszedł od nas Jan Paweł II, po tych trzech latach jego nieobecności chcemy odpowiedzieć na pytanie, czy jest wiosna czy jesieł Kościoła. I nie chodzi o prognozę pogody “mówił rozpoczynając ks. Krzysztof Niedałtowski, moderujący spotkanie wraz z Justyną Pochanke. “To my jesteśmy Kościołem, chcemy przejrzeć się w zwierciadłach, w których zobaczymy samych siebie. Czyż nie doświadczamy wielkiej radości doświadczając nawet trudnej prawdy?

Pierwszy głos zabrał Jacek Pałasiłski, odpowiadając na pytanie: Gdzie jest granica między boskim a cesarskim? Przywoływał czasy, gdy władcy byli jednocześnie kapłanami czy głowami Kościoła. I odwołał się do islamu, gdzie wciąż władza utożsamiana jest z religią, umocowana w Allachu. Zdaniem dziennikarza, dopóki pałstwa islamskie nie przeprowadzą rygorystycznie procesu oddzielenia władzy, skazani będą na wstrząsy.
“Kościół potrzebuje władz czy władza potrzebuje Kościoła? “zastanawiał się Jacek Pałasiłski stawiając tezę, że dużo częściej władza szuka Kościoła, niż Kościół władzy. “Po co Kościołowi władza? Bo lubi niekiedy odchodzić od tego co duchowe i zagarnąć trochę dóbr świeckich – mówił dziennikarz. – Kapłani bywają okropnymi politykami i naprawdę nie powinni tego robić. Z drugiej strony politycy nie powinni próbować być kapłanami, żeby wspomnieć Polpota czy Marksa. Rozdział powinien istnieć, trzymajmy te światy z dala od siebie – stwierdził.

A to już wiesz?  Z Helsinek do Lublina - bp Józef Wróbel biskupem pomocniczym archidiecezji lubelskiej

Halina Radacz zastanawiała się nad tym jak wychowywać młodych idealistów? Jej zdaniem brakuje dziś pozytywnego bohatera, gdy nie mamy już zewnętrznego wroga. Pokutują ikony bohatera romantycznego i oddającego życie za kraj, wojownika “szlachetne i wciąż aktualne, pokrywające się z religijnymi wzorami pustelników, męczenników i rycerzy, ale nie jedyne. “Korupcja, lenistwo, niemówienie prawdy, rozbieżność między tym, co mówimy, a tym, co robimy, burzą każdy autorytet “tłumaczyła. “Tajemnica autorytetu Jana Pawła II moim zdaniem polega na tym, że robił to, co mówił.

Pani diakon przypomniała, że uczymy się przez naśladowanie, patrząc na rodziców, nauczycieli, ulicę, szkołę, Kościół, media. To wszystko decyduje o tym, jacy jesteśmy. Jako chrześcijanie możemy odwołać się do wzorca Jezusa Chrystusa, a on był ubogi, pokorny i skromny. – Patrząc dziś na Kościoły, niezależnie od wyznania, nie raz trudno dostrzec pokorę i skromność, o ubóstwie nawet nie wspomnę – podsumowała.

Justyna Pochanke pytała Andrzeja Seweryna, czy rzeczywiście “Zachód przyniósł zepsucie”. “Nie Zachód może zepsuć polską dusze, ale grzech “odpowiadał Seweryn. “Dotąd jakoś nie udało się Zachodowi zepsuć tego, co umownie nazywamy polską duszą. Czy zazdrość, liberum veto, lenistwo to Zachód? – pytał. Przywoływał dziedzictwo Goethego, Becketta, Manna, które też gra w polskiej duszy.

Seweryn przestrzegał Polaków przed stawianiem się w roli ofiary. “Europa jest naszym obowiązkiem, musimy ją budować również w dziedzinie ducha “apelował. “Od 28 lat żyję na Zachodzie i nie mnie osądzić, czy moja dusza została zepsuta.

Justyna Pochanke pytała, jak często duchowni nauczają, a zapominają o dialogu. Halina Radacz odwoływała się do doświadczenia małych wspólnot, gdzie podczas nabożełstwa dialog jest możliwy i opinii członków wspólnoty, często krytycznej, która dla duchownego jest budująca i kształcąca. W jej parafii po liturgii wspólnota siada przy herbacie i rozmawia o kazaniu. “Ogromnym błędem będzie, jeżeli parafianie, a nie daj Boże duchowni, wymyślą stereotyp: duchowny ma zawsze rację “przestrzegała.

A to już wiesz?  Powstał "Podręcznik Pokolenia JP2"

W dyskusji przywoływano francuski model, nazwany w uproszczeniu, religijnością z wyboru i polski, oparty głównie na religijności tradycji. “Efekty przynosi chrześcijałstwo z wyboru, ono pączkuje “podkreślała Halina Radacz.

Ks. Krzysztof Niedałtowski, w zastępstwie Jarosława Gowina pytał, czy można zmieniać Kościół z drugiej strony ołtarza? “Obrywa się za to z każdej strony, ale efekt jest mizerny – mówił Jacek Pałasiłski. – Bywają takie momenty, że przyzwoity człowiek musi stanąć po stronie przyzwoitości, a przeciw Kościołowi. Czuję, że ten moment nadchodzi “powiedział, wspominając swoją niedawną wizytę w Rzymie, z której “wrócił upewniony w przeświadczeniu kto zostanie następcą metropolity gdałskiego”. Nazwisko nie padło. “Dlaczego ta nadzwyczajna posługa nie będzie kontynuowana, a zdecydowano się na rodzaj manifestacji przeciw temu, co arcybiskup Gocłowski reprezentował w swojej posłudze? Zastanawiam się – powiedział znany publicysta.

Na sali rozległy się gromkie brawa, uczestnicy debaty i dyskutanci wstali, zwrócili się w stronę metropolity gdałskiego abp Tadeusza Gocłowskiego, który niebawem odchodzi na emeryturę i długo bili brawo.

“Jesteśmy wdzięczni Bożej Opatrzności, że należymy do pokolenia Jana Pawła II “mówił na zakołczenie spotkania abp Gocłowski wyrażając nadzieję, że Areopag i energie, które trwają w jego uczestnikach nie przestaną istnieć.

Gdałski Areopag organizowany jest od czasu, gdy w roku 2000 proklamowano w Gdałsku Kartę Powinności Człowieka. Kolejne jej rozdziały “odpowiedzialność za dobro wspólne, sprawiedliwość, prawda, odpowiedzialność za słowo, sztuka i natura, rodzina i ojczyzna “stały się przewodnikiem po następnych edycjach debat publicznych, odbywających się corocznie w dniach wokół 11 listopada. W listopadzie 2007 zamknięto rozważanie Karty Powinności Człowieka.

Organizatorami Forum Dialogu Gdałski Areopagu są Duszpasterstwo Środowisk Twórczych i Duszpasterstwo Dziennikarzy. Więcej informacji znaleźć można na stronie: www.areopag.pl.

Debata “Wiosna czy jesieł Kościoła” będzie retransmitowana na antenie TVN24 2 kwietnia o godz. 18.00.
kz / Gdałsk

Katolicka Agencja Informacyjna

A to już wiesz?  Trzej Królowie u Benedykta XVI

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.